Salg av elbiler har eksplodert i Norge de siste årene, og nå er det mange gode brukte elbiler på markedet. Fordelen med en elbil er at den har få bevegelige deler sammenlignet med en bensin eller dieselbil. Dermed er det også færre sjekkpunkter å forholde seg til. En bensin eller dieselbil er avhengig av oljeskift, noen har automatgirkasser som det kan bli tull med, og for ikke å glemme at både turbo og partikkelfilter koster en liten formue å bytte. Det er mange som har regnet på det og kommet frem til at en elbil er billigere både ved bruk, og med tanke på vedlikehold. Ved kjøp av en brukt elbil er også det meste av verditapet tatt. Vi har tatt en kikk på hva du bør se etter og tenke over, hvis du velger å kjøpe en brukt elbil.
6 punkter du bør sjekke ved kjøp av brukt elbil
-
Sjekk garantien på batteriet
Når du har funnet en Elbil du kunne tenke deg er det viktig at du sjekker hvor lang garanti som er igjen på batteriet. De minste bilene er ofte de med kortest rekkevidde. Elbiler frem til 2011 har ofte en eldre batteriteknologi, så skal du ha en brukt elbil bør du velge en fra 2012 og oppover. Er bilen under 8 år har den ofte gjenstående garanti på batteriet. Enten opp til 8 år eller opptil 160 000 km. I denne perioden skal batteriet ha igjen minimum 70 prosent av kapasiteten den hadde når den var ny.
-
Hvor er bilen registrert første gang ?
Du kan kjøpe en bil som er importert fra utlandet, men da er den førstegangsregistrert i et annet land. Det kan gi dårligere garanti enn hvis bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Har den blitt registrert i utlandet så er det den utenlandske garantien som gjelder selv om bilen er i Norge. Det beste er om elbilen er førstegangsregistrert i Norge fordi da er det norske garantibestemmelser som gjelder.
-
Batteridiagnose
Sjekk over batteriet på et verksted som har riktig utstyr og kunnskap om elbil før du bestemmer deg for å kjøpe bilen. En diagnose kan gi deg verdifull kunnskap om restkapasiteten til elbilens batteri. På nyere elbiler kan celler i enkeltmoduler byttes ut uten å måtte bytte hele batteripakken. En batteridiagnose bør du få selger til å sørge for.
-
Sjekk utstyret som følger med
Selv om det er batteriet som er det viktigste ved kjøp av en brukt elbil må du også ta deg bryet med å sjekke bilens ladekontakter og utstyr. Forsikre deg om at alt er brukelig og i orden. Ladekontakter og ledninger kan få brist ved feilbruk over tid, så sjekk over alle delene for slitasje.
-
Sjekk bilen hos et Godkjent Verksted
En elbil har de samme sjekkpunktene som bensin og dieselbiler, dermed er det en fordel å få bilen opp på en bukk, og få et godkjent verksted til å gå gjennom bilen. Dette er spesielt viktig hvis du kjøper bruktbil av en privatperson. Da er det i teori og praksis et salg mellom to hvor ingen er den profesjonelle part, og selgeren av bilen selger, vanligvis, bilen i god tro. Det kan være vanskelig å vinne gjennom med klager hvis noe skulle oppstå. Så for å være sikker bør du sørge for en skikkelig gjennomgang av bilen.
-
Sjekk bremsene
Det er viktig at bremsene sjekkes godt på en elbil siden de blir brukt mindre enn på en fossildreven bil. Det kan oppstå rustskader hvis ikke eieren har vært flink til å bremse litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader.
Ved å kjøpe en elbil slipper du unna verkstedskostnader ved problemer med f.eks eksosanlegg, eller med automatkasser som går i stykker. Ikke trenger du tenke på å skifte hverken olje eller frostvæske.
Elbil har vært en yndet bil for pendlere i Norge gjennom flere år siden det er store besparelser å hente inn. Klarer du å fri deg fra ladeangst kan du gjøre et godt kjøp og ha en rimelig og kostnadseffektiv bil gjennom flere år.